Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Také společnost AMD před několika dny vydala své finanční výsledky, které byly různorodé, a ve kterých můžeme vidět zajímavou věc. Zatímco serverovým CPU se opravdu hodně dařilo, spotřebitelská CPU naopak hodně padala.
Pavel Matějka (1652) | 8.11.20227:39
Po covidu mají domácnosti, které musely nakoupit nové počítače kvůli home office a home school, počítačů nadbytek. Navíc AMD udělalo chybu ­(já vím, dělají to tak stále všechny firmy­), že prodej nových Ryzenů a nových motherboardů zahájilo od nejdražších typů. Jenže kvůli současné situaci domácností je to spíš jako facka. Na základní desky za $125 zřejmě kvůli inflaci čekáme marně. Současná inflace navíc odsunuje nákup domácích počítačů mezi zbytné věci ­- jídlo a energie mají přednost ­- a podnikových na dobu, když to již na starých opravdu nepůjde. Ony příště padnou nejspíš i ty servery.
Pořád je AMD dost v plusu, na rozdíl od některých jiných firem, zvyklých nosit hlavu vysoko a AMD se pošklebovat...
Odpovědět5  0
Milan Šurkala (4983) | 8.11.20228:55
"Navíc AMD udělalo chybu ​­(já vím, dělají to tak stále všechny firmy​­), že prodej nových Ryzenů a nových motherboardů zahájilo od nejdražších typů.­"

Jenže ono je to logické. Nové věci jsou obvykle kvůli novým technologiím dražší a low­-end kvůli tomu nemůže být levný ­(i proto např. v elektromobilech uspěla Tesla, která šla do high­-endu, kde jsou lidé ochotni to zaplatit, a neuspěly desítky renomovaných automobilek, které na to měly peněz habaděj, ale které se bláhově to snažily stavět na low­-endových modelech­).

Řekněme tedy, že by AMD začalo AM5 v low­-endu s levnými low­-endovými deskami. Bylo by pěkné, že nový procesor a deska by stály tolik, co AM4, ale pořád je tam trochu problém v nové­/drahé technologii, DDR5 pamětech ­(stejně jako ta baterka v EV­), byť ono to v celkovém součtu zas tak velký rozdíl není, ale tady jsou lidé citliví na každou pětistovku. Takže v low­-endu ­(kde jsou lidé hodně citliví na cenu­) by se to přesto tak moc nekupovalo, protože i přes veškerou snahu AMD by to bylo pořád dražší. Naopak, právě tou chybou by bylo, kdyby to poslali do low­-endu, protože by s menšími maržemi prodali ještě méně. Nejdražší typy jsou logický krok, který může dobře fungovat. Navíc nezapomeňme, že spousta těch levnějších CPU vzniká jako odpad z výkonnějších, takže ono to chvíli trvá, než se vyrobí dostatečný počet ­"zmetků­".

S čím se dá souhlasit, je trochu silnější mainstream, tam si myslím, že by zákazníci ještě nějaký ten příplatek zvládli ­(nějaký ten Ryzen 7600 a deska za 4000, to by se v dnešní situaci ujmout mohlo­).
Odpovědět3  1
Mirek55 (602) | 8.11.20229:25
Ta citovaná věta je právě docela hodně nepřesná. Při výrobě čipů se vždy začínalo spíše menšími kousky, tudíž je logické začínat mainstreamem a ne GPU co má 600 mm čtverečních a CPU co má 32 MB L3 cache. Je to celkem logické ladit modernější výrobu spíše na menších plochách a až poté vydat největší highend...
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4983) | 8.11.202210:30
Toto máte pravdu, ale záleží na výtěžnosti procesu.

Pokud je nízká, máte pravdu, budete mít málo úplného high­-endu ­(ten vydáte později, až nasbíráte dostatek dobrých kousků a­/nebo až se zvýší výtěžnost ­- ostatně si všimněte, že se obvykle začíná high­-endem, ale ne úplně tím nejvyšším ­- máme tu 13900K, ale ne 13900KS­), ale budete mít spoustu mainstreamu. Nesnažíte se ale cíleně vyrábět low­-end. Rozbíháte výrobu, ta je ještě drahá, na tu nízkou cenu se ani nedostanete a jistě nechcete prodávat se ztrátou. Většina nových architektur a technologií začínala ve vyšším mainstreamu až high­-endu, teprve později přicházely ořezané verze.

Pokud máte výtěžnost solidní, tak máte spoustu high­-endu hned od začátku a málo odpadu pro mainstream a velmi málo pro low­-end. Nebudete přece prodávat 4jádrový Ryzen za adekvátní nízkou cenu, když víte, že tomu CCD funguje 6 nebo 8 jader. To by byl ekonomický nesmysl.

Výtěžnost výroby Vám říká, zda budete začínat spíše ve vyšším mainstreamu nebo více v high­-endové části, ale nebudete začínat v nižším mainstreamu nebo low­-endu. Tam se daný produkt dostane časem, ale v době uvedení to bude spíše v horní části cenového spektra.
Odpovědět4  0
Mirek55 (602) | 8.11.202210:48
Odpad z highendu není lowend ale odpad, který se vyhodí. Pokud existovala maska pro highend ze které nakonec vznikl i lowend, tak to byla spíš vyjímka potvrzující pravidlo. Rozdíl mezi 13900K a 13900KS je z hlediska fungující plochy nulový. Je to celé o ceně masek, kterou jsem nikde nenašel.
Odpovědět0  5
Milan Šurkala (4983) | 8.11.202211:13
"Odpad z highendu není lowend ale odpad, který se vyhodí. Pokud existovala maska pro highend ze které nakonec vznikl i lowend, tak to byla spíš vyjímka potvrzující pravidlo.­"

Otázkou je, co považujete za ¨­"odpad­". Z ­"odpadu­" můžete mít jen níže taktovaný procesor. Nebo mu vypnete nějakou cache ­(nebo ji zmenšíte­), vypnete jádra a máte low­-endový procesor ­(v minulosti např. vztah mezi mainstream­/high­-end Athlonem XP a low­-endovým Duronem­). 6jádrové CCD nevyrábíte jako 6jádrové, ale jako 8jádrové a vypínáte jádra. Ano, z úplného high­-endu úplný low­-end vyrábět nebudete, to máte pravdu, šlo spíše o ten koncept.

I když malá jádra nejsou tak dotčena nízkou výtěžností, ta výroba je zpočátku stále hodně drahá a spíše se Vám vyplatí zkoušet štěstí na high­-endových čipech, které udáte ­(když máte štěstí­) jako high­-end a zbytek jako mainstream, než na tom nabouchat kvanta levných low­-endových čipů s nižší marží, kde ty chybové části už opravdu musíte vyhodit ­(zatímco v případě high­-endu to pravděpodobně udáte jako mainstream, nějakou ořezanou verzi high­-endu...­). Chybový high­-end zpeněžíte jako ořezaný high­-end­/maintream, low­-end vyhodíte úplně.

"Rozdíl mezi 13900K a 13900KS je z hlediska fungující plochy nulový.­"

Však nikdo netvrdí opak. Jde ale o to, že ze začátku výroby máte minimum natolik dobrých čipů, že mohou jít jako 13900KS. Tedy se začíná v klasickém high­-endu a postupem času dostáváte zbytky víc špatné ­(ty půjdou níže­) a více dobré ­(ty půjdou výše­).
Odpovědět4  0
sroobik (627) | 12.11.202222:54
odpad highendu je napr. 4080_12 alias 4070ti. V podstate aj 4090 su vadne chipy, kedze nemaju odomknuty plny pocet vypocetnych jednotiek, 4080 je viac vadny a ta 4070ti je este viac vadny. Vsetko co sa da predat, sa preda, nic sa nevyhodi. Napr. ryzen7600x ma 1x CCD, kde su uzamknute 2 z 8 CPU. Ale su aj verzie s 2 CCD, kde su pravdepodobne aktivne 4+2 alebo 3+3 ­- to vie len AMD.
Odpovědět0  0
Deluxa (225) | 14.11.202213:57
To je pekna sracka to si sam vymyslel toto? Nac potom robia low a high cipove sady? Ci podla teba dosky s A320 a X570 maju stat rovnako lebo to bola niekedy davno na trhu novinka? :D retardacia...pobavilo
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 14.11.202214:40
"Nac potom robia low a high cipove sady? Ci podla teba dosky s A320 a X570 maju stat rovnako lebo to bola niekedy davno na trhu novinka?­"

A on někde někdo tvrdil takovou blbost?

Zkusím to vysvětlit ještě jednou. Není úplně ideální nejprve tlačit low­-endovou čipovou sadu s DDR5, protože DDR5 nedovolí jít s cenou natolik dolů, aby to výrazněji zaujalo low­-endové zákazníky ­(prostě jim to za ten příplatek nestojí ­- budete vyrábět pro neexistující zákazníky, zatímco nebudete vyrábět pro existující zákazníky, kteří by s tím příplatkem takový problém neměli ­- vždyť to nedává smysl­). Low­-end má smysl tlačit, pokud může být za low­-endovou cenu. Low­-end si můžete dovolit uvést hned, když tam nemáte technologii, která by to prodražovala. Což teď s příchodem DDR5 moc neplatí. Není to sice markantní rozdíl, ale rozdíl to je.

Low­-endový zákazník je zákazník citlivý na cenu. Kdyby na cenu citlivý nebyl, patrně by si nekupoval low­-end ­(příp. nepotřebuje takový výkon, ale pak je úplně stejná blbost mu tlačit výkonnější řešení­). Takže mu logicky nemůžete nabízet něco, kde nemůžete dosáhnout nízké ceny.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 14.11.202214:59
tu je ale problem v tom, ze tie ­"lacne­" 250€ dosky su lowendove, mali by tat 80­-100€ a tie 400+ eurove su nromalne, ktore by mali stat 150­-250€. Tie k tisicke su potom highendy, ktore nech predavaju za kolko chcu, nad 300€ je to ale nezmysel kupovat dosku.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 14.11.202215:17
No drahý low­-end, to samozřejmě beru, tu jde ale o něco jiného a o něčem jiném byla řeč. Kdyby AMD představilo ty low­-endové desky za 80­-100 EUR, pořád tam máte stejný problém, příplatek za DDR5 paměti v kategorii lidí, kteří nejsou ochotni ten příplatek platit ­(nemá to pro ně praktický význam­). Je tedy nesmyslem zde plýtvat zdroji na takřka neexistující zákaznickou skupinu. AMD by s low­-endovým procesorem a low­-endovou deskou za low­-endové ceny pořád trpělo neakceptovatelným příplatkem pro low­-endové zákazníky kvůli DDR5. Ta technologie těmto low­-endovým zákazníkům nepřináší nic tak zásadního navíc, aby za to platili.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 14.11.202215:38
AMD pri prechode sAM2 na AM3 spravilo genialny tah s dualnym radicom. Tentokrat to od nich okopiroval intel a spravil genialny tah s dualnym radicom pri s1700. Tak to je najvacsi fail ryzenu7000. Kazdopadne keby boli 100€ dosky, tak sa r7600x­/7700x kludne oplati a bol by konkurencie schopny k B660+13600k+DD4. Vcera ci kedy som to pocital 650 vs 1050€ je kwa rozdiel.
Odpovědět0  0
Deluxa (225) | 14.11.202215:20
Ty si videl niekedy nejake statistiky ake dosky a cipove sady sa predavaju najviac a najmenej? Lebo mam pocit ze si ziadne v zivote nevidel....
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 14.11.202215:48
A to s tím jako souvisí jak?

Podívejte. Když se uváděly první LCD televize na trh, tak se také nezačínalo v low­-endu, protože to prostě nemohlo být za low­-endovou cenu. Nemělo smysl dělat LCD pro masy, protože ať by výrobce dělal cokoli, bylo by to stále násobně dražší než CRT. Nemá smysl vyrábět low­-end, když nemůžete dosáhnout low­-endovou cenu. Co je na tom tak nepochopitelného? Mně to přijde naprosto logické a nechápu, jak to někdo nemůže pochopit.

Když se do aut začaly montovat první klimatizace, ABS, airbagy, tak se také začalo v high­-endu. Proč? No je to úplně logické. 80tisícový příplatek je ochotný zaplatit člověk, který si kupuje auto za 2 miliony, ale nezaplatí ho někdo, kdo si kupuje auto za 250 tisíc.

Analogicky zde. Příplatek mnoha desítek EUR za DDR5 při stejné kapacitě ­(a ne zas nějak dramaticky vyšším výkonu­) si snadno dovolí člověk, který kupuje PC za 2000 EUR, ale ne někdo, kdo kupuje PC za 500.
Odpovědět0  0
Bison (881) | 7.11.202222:17
Home office skončil a skončili predaje PC, AMD do toho hodilo vysoké ceny za ZEN4 a budúci rok si neškrtnú, potiahnu ich len firmy a konzoly. Ak majú objednané v TSMC veľké počty nepredajú to zo ziskom, ale so stratou.
Odpovědět0  12
Mirek55 (602) | 7.11.202222:31
AMD je v pozici, že by mohlo AM5 dočasně zmrazit ­(prodávat jen drahá 12­-16 jádra­) a dále zvyšovat zisky ze serverů. V serverech je situace Intelu zoufalá, tam to svoje oblbování s big­-little použít nemůžou.
Odpovědět11  1
snajprik (1641) | 7.11.202223:13
Pekna sprostosť, počul i o integrovanich GPU s nazvom AMD 5600G stoji 140€ a ma 6 jadier a slušne vykonnu GPU 65W spotrebu k tomu doska za 50€ RAM SSD skrinku a za cca 400€ maš komplet vykonne domace usporne PC na čom si aj hry zahraješ.
ZEN4 je skôr keď chceš viac za to si samozrejme pekne priplatiš, 400€ vyzaluješ len za blbu dosku :)
Odpovědět1  1
Mirek55 (602) | 7.11.202221:00
Ano, to je logické. Chybí tady APU s RDNA3 iGPU do AM4 socketu a pokud možno už s PCI­-E 4. Jejich vydání platformy AM5 je taky do nebe volající tragédie a kašlání na zákazníky.
Odpovědět0  5
peteb (364) | 7.11.202221:06
Ono toho chybí více. Třeba AMD vezme za vděk trhem Thr­(ThrPro­) a nebude u nich čekat skoro dva roky než je milostivě postaví na zastaralých chipletech ­(Zen3 Ryzen 5xx0X release 4Q­/2020, Zen3 ThrPro 59x5WX dostupnost v ČR 3Q­/2022­).
Odpovědět0  0
Mirek55 (602) | 7.11.202221:51
To zpoždění co mají s Threadripperama taky moc nechápu ­(asi malé prodeje?­), ale APU s nejvýkonnější iGPU by oslovilo více zákazníků. Asi jim stačí servery a konzole a na všechno ostatní tak napůl kašlou.
Odpovědět0  2
Rafan (349) | 8.11.20220:43
No ani z těch konzolí zase nějak velký vývar nemají, ale jsou podepsané smlouvy a ty musí plnit. Pravda ale je, že je to taková jistota, která v minulých dobách pomáhala AMD držet nos nad vodou.
Odpovědět0  0
peteb (364) | 8.11.20229:43
Ta domluvená cena se bude asi týkat předem nasmlouvaného množství ­(případně opcí na další odběry­), cokoli navíc asi bude předmětem nezávisle dohodnutých cen.
Odpovědět0  0
tombominos (1346) | 8.11.202210:21
Evidentne poptavka po nove gen konzoli stale prevysuje nabidku, coz pri tom udajnem nadbytku chipu je docela zajimave. Mozna ze to ma jen skluz a dorovna se to zacatkem pristiho roku.
Odpovědět0  0
HoCh (333) | 8.11.202218:59
Nejde jen o dodavku cipu pro konzole, ale i o podporu a optimalitace pri vyvoji her pro architekturu grafik a dalsi technologie, ktere amd vyviji. To prinasi posileni pozice a zajmu o samstatne grafiky pro pc.
Odpovědět0  0
HoCh (333) | 8.11.202219:53
Na dobre poladene sestave s 5600g s RAM na 4266MHz se da v rozliseni 1920x1080 na nejnizsi detaily hrat i AAA hra Shadows of Tomb Rider ­(prum 48, min 41­). Ale dalsi zvysovani vykonu integrovanych grafik na AM4 je zasadne limitovany propustnosti pameti. A vysoke ceny za velmi rychle pameti bude ochotno platit jen malo lidi.

RDNA 3 by mozna mohla narok na propustnost pameti trochu snizit, ale bez dostatecne velke infinity cache ­(IC­) by to bylo ,
(nej­)spise jen male zlepseni. A lidi ochotnych zaplatit vetsi IC by nejspis tak moc nebylo. Na AM5 s DDR5 s 2x vetsi propustnosti se da postavit mnohem zajimavejsi grafika. A v lednu mozna uvidime jestli bude s IC, nebo ne.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.